Στο καβούκι μου

Τα κείμενα της καθημερινότητας θα δημοσιεύονται στο εξής στον Βερνάρδο τον ερημίτη, στην διεύθυνση : http://gerimitiis.blogspot.gr/

Ποιήματα θα βρείτε στην ποιηματοποίηση

ενώ

Πεζά και διηγήματα στην διηγηματοποίηση

...

Τι δεν είναι και τι είναι το gpoint'sbreeze

Δεν είναι χώρος που προωθεί έμμεσα ή άμεσα διαφημίσεις.
Δεν είναι χώρος που θα σας προωθήσει σε άλλα μπλογκς πλην των άλλων του δημιουργού της.
Δεν είναι χώρος που θα σας υποχρεώσει ν' ακούσετε την μουσική που αρέσει στον δημιουργό του.

Είναι ένας χώρος που σέβεται την σκέψη και την ελληνική γλώσσα.
Είναι ένας χώρος που προσπαθεί να σέβεται τους επισκέπτες του και τον εαυτό του.



Σάββατο, 30 Ιουλίου 2011

Μιά αναδημοσίευση, Δωδεκ - α- θεες Συγγένειες

Friday, October 31, 2008

Δωδεκ - α- θεες Συγγένειες

(και γλωσσικές συγγένειες)
 
Θυμάστε τον συγκριτικό και τον υπερθετικό βαθμό των επιθέτων ;


Δευς, δεύτερος, δεύτατος

όπως θα λέγαμε πρώτος, δεύτερος, τελευταίος

Αλλά

Δευς από το δεύομαι (δέομαι), ελλείπω, έχω ανάγκη, είμαι κατώτερος κάποιου. Φανερή η ανάγκη να επακολουθήσει κάτι, ο δεύτερος -όχι με την αριθμητική έννοια, αλλά - αυτός που ακολουθεί, όπως αποδίδεται σε όλες τις λατινογενείς γλώσσες ο δεύτερος, second-

Μοιάζει να είναι η περιγραφή μιάς γέννας, ενός καρπίσματος φυτού με τον πρώτο καρπό να μην είναι όλο το προϊόν αλλά ίσως μόνο η καλύτερη μορφή του, ακολουθεί το δεύτερο κάρπισμα που υπολείπεται λίγο του πρώτου, το τρίτο του δευτερου κ.λ.π.

λατινικά το δευς έγινε... deus

άλλη εκδοχή του, το θευς ή συνηθέστερον θεός από το θέω (τρέχω) ή θεύω ή σεύω ή σείω (θέτω σε ταχεία κίνηση, σεισμός)

Συνηθέστερος τύπος και επικρατήσας το Ζευς.

Κατά την άποψη μου από το ζευς έχουμε το ρήμα ζευγνυμι η ζεύγω, σαν αποτέλεσμα της ένωσης του Δία με την Ηρα, ενώ αρχικά ο αρσενικός θεός των ελληνικών φύλων είχε υποταχθεί στην θεά των αυτόχθονων, σύμφωνα με τον μύθο του Ζαγρέα και της Ρέας.

Δηλαδή ήρθε σαν δευς και έγινε ζευς

Ακόμη το Δευς είναι ο βοιωτικός τύπος του Ζευς και οι Βοιωτοί εθεωρούντο "χωριάτες" αντίθετα με τους κατοίκους της Εύβοιας (καλή ζωή). Στην Εύβοια φυσικά τοποθετείται η γένηση της Ηρας, θεάς που προυπήρχε του ερχομού του Δία  και όπως οι πιό παλιοί κάτοικοι ενός τόπου το παίζουν αριστοκράτες  στους νεοφερμένους, έτσι και οι κάτοικοι των περιοχών ακολούθησαν τις "ταξικές" διακρίσεις τους.