Στο καβούκι μου

Τα κείμενα της καθημερινότητας θα δημοσιεύονται στο εξής στον Βερνάρδο τον ερημίτη, στην διεύθυνση : http://gerimitiis.blogspot.gr/

Ποιήματα θα βρείτε στην ποιηματοποίηση

ενώ

Πεζά και διηγήματα στην διηγηματοποίηση

...

Τι δεν είναι και τι είναι το gpoint'sbreeze

Δεν είναι χώρος που προωθεί έμμεσα ή άμεσα διαφημίσεις.
Δεν είναι χώρος που θα σας προωθήσει σε άλλα μπλογκς πλην των άλλων του δημιουργού της.
Δεν είναι χώρος που θα σας υποχρεώσει ν' ακούσετε την μουσική που αρέσει στον δημιουργό του.

Είναι ένας χώρος που σέβεται την σκέψη και την ελληνική γλώσσα.
Είναι ένας χώρος που προσπαθεί να σέβεται τους επισκέπτες του και τον εαυτό του.



Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010

Εντός...εισαγωγικών

.

Οι απανταχού Ζαρκάδες, ένα σύνολο εισαγωγών

Μια φανταστική ιστορία των φανταστικών κατοίκων μιας φανταστικής περιοχής


Ιστορική εισαγωγή
Οι αποκαλούμενοι Ζαρκάδες ήταν οι κάτοικοι μιας  καθυστερημένης περιοχής της Ελλάδας, ένα είδος που τροφοδότησε σε μεγάλο βαθμό την εσωτερική μετανάστευση και το γιγάντωμα της Αθήνας. Εφεραν όλα τα χαρακτηριστικά της ελληνικής, αλβανικής και σλαβικής καταγωγής των, κατάλληλα αναμεμειγμένα. Τα ίχνη των πιο παλιών επιμειξιών, νορμανδικών, ενετικών και σαρακήνικων  είχαν χαθεί ή επικαλυφθεί κατάλληλα στο πέρασμα της ιστορίας. Οι ισχυροί κοινωνικοί δεσμοί τους σφυρηλατήθηκαν περισσότερο από το σκληροτράχηλον του χαρακτήρα τους, αντίστοιχο των πάτριων εδαφών. Σε κάθε συνοικία της Αθήνας υπάρχουν δύο σύλλογοι απανταχού Ζαρκάδων, καθένας προσαρμοσμένος σε μια πλευρά του δικομματισμού. Τα μέλη των αντίθετων συλλόγων δεν έχουν πρόβλημα μεταξύ τους, ούτως ή άλλως οι σύλλογοι ενεργοποιούνται μόνο σε προεκλογικές περιόδους ή όταν κάποιος πρόεδρος θέλει να προωθήσει κάποιο βιβλίο, κάποιο σιντί ή ντιβιντί, με το αζημίωτο φυσικά. Οι Ζαρκάδες συμπλήρωσαν τα πληθυσμιακά κενά  που δημιούργησαν όσοι μετανάστευσαν στην Ευρώπη τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. Οι αριστεροί Ζαρκάδες υποχρεώθηκαν να μεταναστεύσουν σε άλλη ήπειρο.


Φιλοσοφική εισαγωγή


Ο άνθρωπος ζει πάνω στην γη, τρέφεται από τους καρπούς της και ξεδιψά από τα ρυάκια της. Ο άνθρωπος επί χρόνια σαν ανταπόδοση προσέφερε στην γη τα κόπρανα και τα ούρα του. Με την πρόοδο του πολιτισμού τα συστήματα αποχέτευσης κατευθύνουν πλέον τα ανθρώπινα απόβλητα στην θάλασσα.

Συγχρωτιστική εισαγωγή


Ο καφές ήταν πανάκριβος και άθλιας ποιότητας. Ηταν όμως καπουτσίνο- έδινε κάποιον αέρα ευρωπαϊκό- και η γωνιά όπου τον σερβίρανε προσπαθούσε με πολύ κόπο να διατηρήσει κάτι από την αίγλη του παρελθόντος.
Τα καθίσματα, φθαρμένα όσο και οι άνθρωποι, στοιχισμένα μέσα σε σιδεριές προσπαθούσαν να λύσουν το πρόβλημα του μέγιστου αριθμού στον ελάχιστο δυνατό χώρο. Οι καινούργιοι, τεχνοκράτες ιδιοκτήτες, στο πάλαι ποτέ ένδοξο στέκι, δεν κατανόησαν ποτέ ότι η φήμη του μαγαζιού προήλθε από μια μόνο σειρά καθισμάτων, παράλληλα τοποθετημένων κατά μήκος του μαγαζιού που έδιναν "αέρα" στο πεζοδρόμιο, μια προσομοίωση με πασαρέλα σε συνδυασμό με την αντίστοιχη σειρά του απέναντι πεζοδρομίου. Τώρα όλα αυτά ήταν παρελθόν. Τα καινούργια μοντέλα έκαναν αλλού την πασαρέλα τους, το μέρος υποβαθμίστηκε πολιτιστικά και μόνο οι απανταχού Ζαρκάδες δεν είχαν χορτάσει το μακρυνό απωθημένο τους να πίνουν τον καφέ τους στον διάσημο δρόμο. Εξακολουθούσαν να συνευρίσκονται εκεί τις ώρες της σχόλης για να διαβάσουν την εφημερίδα τους, οι κουβέντες πέρα από τα τυπικά ήταν σπάνιες, η επαρχιώτικη επιφυλακτικότητα δεν είχε ακόμα μεταλλαχθεί.

Οικογενειακή εισαγωγή.

 Η δομή της ζαρκαδικής οικογένειας ήταν η δομή ενός μικρού κοπαδιού από πρόβατα. Το μεγαλύτερο "παιδί" είχε την περιποίηση του μόσχου του σιτευτού από γονείς, τ' άλλα "παιδιά" και τα κορίτσια. Η δόξα του επέφερε δόξα σ' ολόκληρο το σόϊ, δεν ήταν λίγο να είσαι αδερφός ή αδερφή του δάσκαλου ή του παπά, το λέγανε και φούσκωνε το στήθος τους από περηφάνεια. Κατά τα κοπαδικά πρότυπα τα μικρότερα αγόρια έμεναν ανύπαντρα ταγμένα πάντα να υπηρετούν τον "μεγάλο". Οταν αυτός γινότανε με το καλό δάσκαλος ή παπάς θα φρόντιζε να ανταποδώσει μέσω των γνωριμιών του μ' ένα καλό διορισμό. Τότε, αν αβγάτιζαν γρήγορα περιουσία καμμιά φορά, προλάβαιναν και τα μικρότερα αδέρφια να φιάξουν δικιά τους οικογένεια. Οπως και στα κοπάδια, η παροδική ή η διαρκής  αιμομειξία ήταν ένα συνηθισμένο γεγονός λόγω της "στενότητας" του χώρου.

Επαγγελματική εισαγωγή


Με την πάροδο των ετών, η άνοδος του μορφωτικού επιπέδου δια της επιμηκύνσεως της υποχρεωτικής παιδείας και στο γυμνασιακό επίπεδο, επέφερε διαρθρωτικές αλλάγές στην επαγγελματικήν αξιολόγηση των απανταχού Ζαρκάδων. Ο δάσκαλος έχασε μεγάλο μέρος του κύρους του αφού τα παιδιά πλέον εγνώριζαν και τον καθηγητή. Οι απανταχού Ζαρκάδες αμέσως ανέβασαν στον θρόνο του έκπτωτου δάσκαλου τον φυσικομαθηματικό, τα προσοδοφόρα ιδαίτερα έπαιξαν τον ρόλο τους ώστε να παραγκωνισθεί ο -πρώτος τη τάξει- θεολόγος. Η δουλειά του φιλολόγου ήταν ακόμα δύσκολη για τους Ζαρκάδες λόγω της ιδιωματικής προφοράς τους.

Τοπογραφική εισαγωγή

Ο τόπος τους ήταν στενός, γεμάτος κακοτράχαλα βουνά και δύσκολες συγκοινωνίες. Ολοι οι γειτονικοί συγγενείς τους, έχοντας πρόσβαση στην θάλασσα ακολούθησαν τα αντίστοιχα ρεύματα της εποχής αφήνοντας τους πίσω. Κάθε νέο επίτευγμα του πολιτισμού έφτανε σ' αυτόν τον τόπο μονάχα μέσω νέων κατακτητών. Αλλά η έλλειψη υποδομών σύντομα κατέστησε ασύμφορη την κάθε προσπάθεια για νέα κατάκτηση της χώρας τους. Σε δυό-τρεις γενιές ο καθε κατακτητής είχε πλήρως αφομοιωθεί  από τον τοπικό πληθυσμό.

Θρησκευτική... εισαγωγή
  Η τοπογραφική απομόνωση είχε σαν αποτέλεσμα και την θρησκευτική.. Ενώ όλοι οι γείτονες είχαν εκχριστιανισθεί, αυτοί παρέμεναν παγανιστές για πεντακόσια ακόμα χρόνια. Αυτό το στοιχείο θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλά επίπεδα πολιτισμού λόγω του σκοταδισμού που απαιτούσε η καθιέρωση της καινούργιας θρησκείας αλλά στους Ζαρκάδες λειτούργησε ανάστροφα. Οταν η νέα θρησκεία άρχισε να συμβιβάζεται με την Τέχνη και την Επιστήμη, τότε οι Ζαρκάδες, σαν νεόκοποι χριστιανοί, απέρριπταν μετά βδελυγμίας κάθε ίχνος προόδου.

Κοινωνική εισαγωγή


Η ζαρκαδική οικογένεια λειτουργούσε στα πρότυπα μιας μονής έχοντας όμως κατανοήσει καλά ότι αν όλοι πάνε σε μοναστήρια το γένος τους θα εκφυλισθεί. Κατά τα άλλα η λειτουργία κάθε οικογένειας ήταν ταυτόσημη με του μοναστηριού, του πρώτου παδιού έχοντος τον ρόλο του ηγούμενου. Οταν με τα χρόνια αναγκάσθηκαν να μετοικίσουν στην  Αθήνα ή αλλού αναπτύχθηκε ένας συνδετικός κρίκος μεταξύ των οικογενειών λόγω κοινής γλώσσας και -κυρίως- συμπεριφοράς. Οι σύλλογοι των απανταχού Ζαρκάδων είχαν εξασφαλισμένη την μακροημέρευσή τους, καμμιά κοινωνία δεν ήταν σε θέση να τους απορροφήσει αρκετά, το "ζαρκαδικό" ήτανε χαραγμένο στο ντι-εν-έϊ τους.

Ετυμολογική εισαγωγή 


Η προέλευση της λέξης είναι μυστηριώδης, μάλλον πρόκειται περί νεοελληνισμού πονηρού γλωσσοπλάστη. Η λέξη ζάρκος = γυμνός ταιριάζει βέβαια σε ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά των απανταχού Ζαρκάδων αλλά σαν ερμηνεία δεν είναι πειστική. Η λέξη βρίσκεται κοντά στους Αρκάδες -αλλά τίποτε δεν δικαιολογεί το αρχικό ζήτα- και στην λέξη της δημοτικής ζαρκάδι. Το ζαρκάδι βέβαια προέρχεται από τους ιωνικούς τύπους ζορξ ή ζορκός, θηλυκό ζορκάς, κατ' αντιστοιχίαν των επικρατεστέρων βοιωτικών τύπων δορξ και δορκάς με την γνωστή και από αλλού ανταλλαγή των δύο συμφώνων σε αυτές τις διαλλέκτους, αλλά ο τύπος Ζορκάδες δεν απαντάται σε παλαιότερα κείμενα σαν όνομα λαού.

Εννοιολογική εισαγωγή


Αντίθετα, εννοιολογικά οι απανταχού Ζαρκάδες με την ιστορική διαδρομή τους έχουν αποδείξει την στενή σχέση που έχουν με τα ζαρκάδια είτε σε μορφολογικά χαρακτηριστικά όπως λόγου χάριν τα κέρατα,  ή η χαρακτηριστική οσμή των βοοειδών, είτε σε ψυχικά χαρακτηριστικά όπως η φυσική δειλία, η αποχώρηση με ελαφρά πηδηματάκια κ.λ.π.

Σεξιστική εισαγωγή


Ο διαχωρισμός των φύλων ήταν δεδομένος στους απανταχού Ζαρκάδες συνέπεια και της οικογενειακής  ανατροφής. Τα θήλεα μέλη μικράς εμπειρίας είχον, στο πλαίσιο των συζυγικής και  αιμομεικτικής μορφής επαφών. Οι τελευταίες ήταν πατρικές συνέπειες όταν η μητέρα πέθαινε νωρίς ή αδελφικές όταν ο μικρός αδερφός αργούσε να παντρευτεί για οικονομικούς λόγους κυρίως. Τα θήλεα μέλη της κοινωνίας μικρής εκτίμησης έχαιραν. Τα άρρενα μέλη όμως, σε στενότατους κύκλους κυριών των πόλεων, αποτελούσαν σκοτεινό αντικείμενο πόθου λόγω της φήμης που τους ακολουθούσε. Ελέγετο ότι είχαν αποκτήσει την πολλαπλότητα του πετεινού, την αμεσότητα του τράγου και την υπομονή (και κάτι άλλο) του γαϊδουριού από τις κτηνοβατικές σχέσεις με τα αντίστοιχα θηλυκά ζώα κατά την διάρκεια της εφηβείας των. Η αστυφιλία και η εσωτερική μετανάστευση μεγάλο πλήγμα έφερε στας παραδόσεις των απανταχού Ζαρκάδων, της φήμης εξασθενησάσης, τελικώς.

Οικονομική εισαγωγή


Από τις τέσσερις αρχές του ρωμαϊκού δικαίου που διέπουν τις συναλλαγές, δίνω ίνα δώσεις, δίνω ίνα κάνεις, κάνω ίνα κάνεις και κάνω ίνα δώσεις, οι απανταχού Ζαρκάδες αρχικά περιορίζοντο  στην πρώτη που κυριαρχούσε στις συναλλαγές στα χωριά τους. Οι τιμές καθοριζότουσαν από τις ανάγκες με βασική μονάδα συναλλαγής το αυγό. Η εσωτερική μετανάστευση τους έμαθε και το κάνω ίνα δώσεις, το οποίο η έμφυτη πονηράδα τους μετέτρεψε σε κάνω λίγα για να δώσεις πολλά. Δεδομένης της αφέλειας των κατοίκων των πόλεων και της παροιμιώδους λιτότητας των απανταχού Ζαρκάδων γρήγορα οι τελευταίοι απέκτησαν κομπόδεμα και ευχέρεια στο να πίνουν το καφέ τους σε κεντρικούς ιστορικούς δρόμους αποτελώντας την πλειοψηφία μάλιστα των θαμώνων.

Αλλά αυτό είναι κάτι που θα εξετάσωμεν εις το κύριον μέρος των θεμάτων.

19 σχόλια:

vague είπε...

Αναμένω τη συνέχεια, λοιπόν..
Ενδιαφέρον φαίνεται.

Gee Pontius είπε...

Ω, μη περιμένεις σπουδαία πράματα, μερικές εισαγωγές ακόμα (ετυμολογική, εννοιολογική, κ.λ.π.) μαζί με φωτο...
Τα αντίστοιχα κύρια θέματα θα αργήσουν να (αν) δημοσιευθούν και οι αντίστοιχοι επίλογοι δεν έχουν (αν) γραφτεί ακόμα, δεν έχει έρθει η ώρα τους.

vague είπε...

Α, θα εξαντληθεί όλο το θέμα με εισαγωγές; Ακόμα καλύτερα.
Μ' αρέσει πολύ.
:)

Gee Pontius είπε...

Δυστυχώς ή ευτυχώς ο επίλογος της ιστορίας αυτής δεν έχει γραφτεί γιατί απλά...εξελίσσεται.
Θα μου πεις και τι έγινε, βάλε ένα...φανταστικό επίλογο.
Θα απαντήσω ότι τις πρισσότερες φορές η πραγματικότητα ξεπερνά και την πιο τρελλή φαντασία !

vague είπε...

Υπό αυτή την έννοια (που έτσι είναι δηλαδή, εδώ που τα λέμε) όλα, είτε έχουν είτε δεν έχουν επίλογο, ατελείωτα μένουν, περιμένοντας να τα τελειώσει η ζωή.

Ευάγγελος είπε...

Βρε συ Τζι, μ' όλες αυτές τις εισαγωγές τίναξες το ισοζύγιο στον αέρα! Ετοίμασε στον επίλογο σιγά σιγά και καμιά εξαγωγή μπας και το σώσουμε!... Καλή βδομάδα!

Gee Pontius είπε...

Νοίσω ότιέγραψες τον επίλογο της φιλοσοφικής ...εισαγωγής μου !!

Gee Pontius είπε...

Νοίσω=νομίζω, συμβαίνουν αυτά ...

vague είπε...

Μα φυσικά..
:)

Με την ευκαιρία θα παραθέσω και μιαν ακόμα άποψη. Αντιγράφω ένα από τα γνωμικά του Τσαρούχη, από το ομώνυμο βιβλίο:

"Τα έργα τέχνης που δείχνουν μη τελειωμένα, τελειώνουν μόνα τους με τον καιρό."

Gee Pontius είπε...

Ρίσκι, καλός ο Τσαρούχης όμως υπάρχει και το περιστατικό με την κυρία ποήτρια που έδωσε το πόνημά της

απ' τη ζωή στον θάνατο
είν' ένα μονοπάτι...

στον Σουρή, να της το συμπληρώσει...

Gee Pontius είπε...

Βαγγέλη είδες το θέμα από οικονομικής πλευράς που δεν το είχα σκεφτεί.
Χμμμμ, πρέπει να γράψωκαι οικονομική ...εισαγωγή, δεσμεύομαι μέχρι το βράδυ !

Καλή βδομάδα

vague είπε...

Ε, με την ευκαιρία να γράψεις και μια σεξιστική εισαγωγή, για να μην μείνει καμία ακάλυπτη πλευρά στην εισαγωγική σου ανάλυση.
:)))))

Gee Pontius είπε...

Φυσικά αν και η έκφραση "παιδί" - κορίτσι που προηγήθηκε εξηγεί αρκετά την σεξιστική συμπεριφορά των απανταχού Ζαρκάδων, θα επιχειρήσω μια πιο βαθύτερη...εισαγωγή ώστε να εναρμονισθεί με το τέλος της ανάρτησης που βρίσκεται ακριβώς κάτω από τα αυτά τα σχόλια.
Θάχω δουλειά το μεσημέρι.

Ανώνυμος είπε...

Bρε ας είχατε κερδίσει εχθές και θα σου έλεγα εγώ αν είχαν σταθεί άξιοι οι "ζαρκάδες" να τραβήξουν την προσοχή σου και τι εισαγωγές κι εξαγωγές θα ανέβαζες.... :))))))))

Gee Pontius είπε...

Φοράδα με αδικείς. Στο άρθρο της προηγούμενης δευτέρας εξηγύσα ότι όλα τετέλεσται λόγω Σπάθα, δεν πιστεύω ούτε στα "τυχερά" ούτε αλλάζω γνώμη από ένα αποτέλεσμα. Ισα-ίσα ήταν η πρώτη (μάλλον) εβδομάδα που δεν είδα το ματς του ΠΑΟΚ αλλα το ντέρμπυ των αιωνίων απ ' όπου και τα πήρα στοιχηματικώς, νάναι καλά τα παιδιά που είχαν το μυαλό τους αν θα κερδίσει ο Ηρακλής στο Ηράκλειο για να κάνουν την φιέστα τουςμετά από 15 μέρες, για την Τούμπα δεν ανησυχούσανε καθόλου, ταβάνι του ΠΑΟΚ ήταν το Χ, απλά δεν χρειάσθηκε να εκτεθεί ο διαιτητής Κάκος, ναι αυτός ο περσινός που λέγαμε, την έβγαλε με δυο φαλτσοσφυρίγματα μόνο.
Είμαι παλιά καραβάνα ΠΑΟΚg'ς, αυτά τα έργα τάχω ξαναδεί.
Ο ριγμένος της όλης υπόθεσης μοιάζει να είναι ο Αστέρας Τρίπολης γι' αυτό φωνάζει ο προπονητής του ότι το 60% ενός αγώνα δεν παίζεται μέσα στο γήπεδο αυτός φαίνεται έχασε χωρίς αντάλλαγμα

Evie Kounavie είπε...

Είδα Αριστοφάνη στην προμετωπίδα και μπήκα στο blog, στη συνέχεια είδα το gpoint και θυμήθηκα τον συμblogger, για ένα φεγγάρι,από το capital, μετά στη Lifo και τώρα στο blogspot.

Μικρός που είναι ο internetοκόσμος μας τελικά!

Θυμάμαι τη φωτό της breeze που κοσμεί όλα τα στέκια σου gpoint και μου αρέσει, βλέπεις είμαι κι εγώ φανατική γατόφιλη αν και τώρα μεγαλώνω τη Λίζη ένα σκυλάκι :)

Σόρυ για τη μεγάλη εισαγωγή :)
Να επιστρέψω στον Αριστοφάνη, δεν βρήκα το κείμενο που λες στην αρχή του blog σου. Πολύ θα ήθελα να το δω αν σου είναι εύκολο να μου γράψεις το link του κειμένου σου.

Το καλοκαίρι ασχολήθηκα κι εγώ με τα έργα του Αριστοφάνη σε μετάφραση του Σουρή και του Βάρναλη, τα έχω στο blogspot αλλά και στο νέο στέκι www.mantri.gr
όπου μαντρί= νεόδμητος ιντερνετικός χώρος με forum και blogs,
administrator του, είμαι εγώ :)))

Περιμένω το link για το κείμενο, ευελπιστώ για μια επίσκεψη στο στέκι που προανέφερα ή ακόμα καλύτερα τη φιλοξενία του κειμένου σου εκεί. :)))

Χάρηκα που σε βρήκα!

Gee Pontius είπε...

Γιά σου Evie

Ομολογώ ότι δεν σε θυμάμαι στο κάπιταλ τους, ελάχιστα έμεινα, ίσως να είχες άλλο νικ, δεν έχει σημασία.
Το λινκ που ζητάς για το πρώτο μέρος είναι :
http://gpointsbeeze.blogspot.com/2007/04/1.html
και στο τέλος πατώντας older post το δεύτερο μέρος.
Ευχαριστώ για την πρόσκληση, θα κάνω μια επίσκεψη.

Evie Kounavie είπε...

Πολύ καλό το κείμενό σου!!!
Εύχομαι να γίνει το θεατρικό κείμενο σε παράσταση και να παιχτεί σε χώρο που αρμόζει να παίζονται τα έργα του Αριστοφάνη.

Εδώ είναι το link από το petit bateau με τον Αριστοφάνη "Νεφέλαι". Με το αρχαίο κείμενο, τη μετάφραση του Σουρή και ηχογραφημένη παράσταση του 1984 με Παντελή Ζερβό του Εθνικού Θεάτρου σε μετάφραση Βάρναλη.

ΥΓ. Πάντα είχα το ίδιο nickname evie, ή το πολύ evie2, για τεχνικούς λόγους το δεύτερο. Το blog μου στο καπιταλ ήταν χαμηλών τόνων, ό,τι ακριβώς δήλωνε και ο τίτλος του δηλαδή "un petit bateau" - ένα μικρό καραβάκι, που εύκολα το βούλιαξαν εκτός λίστας.
Δεν πτοήθηκε όμως και τώρα να 'μαστε σε νέο φιλόξενο χώρο, όλο δικό μας δίχως ban. Θα χαρώ πολύ να έρθεις στην παρέα μας. :)

Gee Pontius είπε...

Evie, ευχαριστώ πολύ για την ευγενική σου πρόσκηση αλλά αυτή την εποχή είμαι πιεσμένος από χρόνο και από την άλλη δεν μου αρέσει να αφήνω αναπάντητα σχόλια, περιορίζω λοιπόν τις δημοσιεύσεις στα μπλογκ μου και απλά επισκέπτομαι τους ενδιαφέροντες χώρους.