"το σωστούν, σωστούν, το δ' οστούν, κόκκαλο..."
Η ελληνική γλώσσα σε πολύ μεγάλο βαθμό στηρίζεται στην λογική κατασκευή των λέξεων από γνωστά θέματα. Τα θέματα αυτά "κουβαλάνε" την ιστορία τους και μπολιάζουν μ' αυτήν τις καινούργιες λέξεις, δεν χάνονται ούτε αλλάζει το νόημά τους. Η κατασκευή νέων λέξεων είναι μια αναπόφευκτη ανάγκη με την πρόοδο της τεχνολογίας αλλά και των νέων κοινωνικών σχέσεων. Βέβαια η κατασκευή νέων λέξεων μπορεί να είναι σωστή ή λάθος αναλόγως την μόρφωση του προτείνοντος την καινούργια λέξη, κλασσικό παράδειγμα η εισαχθείσα από τον Ιωάννη Καποδίστρια λέξη εκατομμύριο, δηλαδή εκατό επί δέκα χιλιάδες και η πιο πρόσφατη " πατάτα" δισεκατομμύριο που δεν κάνει ποτέ την αριθμητική αξία των χιλίων εκατομμυρίων, όπως και αν χωρίσεις την λέξη. Είναι μία από τις περιπτώσεις όπου επικρατεί η άποψη κάποιου τιτλούχου σαν επιχείρημα κόντρα στην λογική. Αγνοώ ποιός εισήγαγε την λέξη δισεκατομμύριο που με "χαριτωμενιά" προφέρουμε "δις". Ξέρω όμως ότι είναι λογική πατάτα.
Αντιγράφω από το μπλογκ της @ meropi :
Η υπηκοότητα, στην ελληνική έννομη τάξη τουλάχιστον, έχει ακριβώς την ίδια έννοια με την ιθαγένεια. Είναι δηλαδή έννοιες ταυτόσημες (βλ. και Ζωής Παπασιώπη -Πασιά "Δίκαιο Ιθαγένειας", 2006, σελ. 126).
Κατ΄αρχήν δεν ήξερα ότι υπάρχουν λέξεις που ανήκουν στην " έννομη τάξη", φοβάμαι ότι μερικές δικές μου είναι παράνομες...
Εν συνεχεία δεν νομίζω ότι αλλάζει "έννοια" μια λέξη, μάλλον διάθεση αλλάζει αυτός που την χρησιμοποιεί. Υπήκοος γίνεται κάποιος που υπακούει στους νόμους ενός κράτους ή ενός άρχοντος. Ιθαγενής είναι ο νόμιμα γεννηθείς (κυριολεξία), γενιέσαι ιθαγενής, δεν γίνεσαι.
Η λέξη υπηκοόοτητα ποτέ δεν μπορεί να είναι ταυτόσημη με την λέξη ιθαγένεια επειδή το αναφέρει κάπου η κυρία Παπασιώπη-Πασιά, μην τρελλαθούμε, μιλάω και εγώ ελληνικά και με αφορά το θέμα.
Σε απλά ελληνικά θα μπορούσε να γράψει ότι" τα πολιτικά και ατομικά δικαιώματα που προκύπουν από την υπηκοότητα ταυτίζονται με αυτά της ιθαγένειας ", αυτό είναι νομικό θέμα και δεν μου πέφτει λόγος.
Υποτίθεται ότι η ξύλινη γλώσσα που χρησιμοποιούν οι νομικοί σκοπό έχει την αποσαφήνιση και τον διαχωρισμό των νομικών εννοιών. Και στα μαθηματικά χρησιμοποιούνται ορισμοί με λέξεις από την ελληνική γλώσσα όπως κλειστός , φραγμένος, συμπαγής, συνεκτικός, κ.λ.π. αλλά οι μαθηματικές έννοιες που περιγράφουν δεν κοντράρουν με τη λογική έννοια των λέξεων π.χ. όντως ένα φραγμένο σύνολο δεν ξεπερνά κάτι που το ονομάζουμε όριο και ένα συμπαγές σύνολο είναι υποχρεωτικά και κλειστό και φραγμένο, κάτι που ανταποκρίνεται στην λογική έννοια του συμπαγούς.
Σε πιο απλά ελληνικά, για να το καταλάβουν όλοι, το ορθογώνιο έχει τέσσερις ορθές γωνίες, αν τώρα στην "εννομη τάξη" ή στα "δικά του μαθηματικά" ορίσει κάποιος σαν ορθογώνιο ένα τετράπλευρο με μη ορθές γωνίες, είναι βέβαια δικαίωμά του αλλά δεν νομίζω ότι προσφέρει καλές υπηρεσίες παρά σύγχυση και τρικυμία.
Με συγχωρείτε αλλά κοντεύουμε να καταντήσουμε ξενίτες (*) στον τόπο μας.
(*) Ξενίτης, νεοελληνική λεκτική προσθήκη, αυτός που αισθάνεται σαν ξένος στην πόλη του, σε αντιδιαστολή με το πολίτης
13 σχόλια:
"Ξενίτης" χαχαχα!
Καλό!
Αποδίδει αυτό που θέλεις να εννοήσεις.
Όσο για τη διαφορά ιθαγένειας και υπηκοότητας συμφωνώ ότι έχουν διαφορετική σημασία, απλά η Μερόπη ήθελε να πει ότι, κατά το Σύνταγμα μας, η υπηκοότητα εξομοιώθηκε με την ιθαγένεια.
Εμείς οι νομικοί κάποιες φορές ξεχνάμε όντως την αληθινή προέλευση μιας λέξης και τη σημασία της και την ταυτίζουμε με τη νομική σκέψη και ορολογία ανάλογα με το τι θέλουν να πουν οι νομικές διατάξεις που την περιέχουν.
Πάντως έχεις δίκιο. Τα νομικά κάποιες φορές καταντούν εξαμβλωτικά και διαστροφικά κατασκευάσματα των "βολευτών" νομοθετών μας!
Σ' ευχαριστώ για την επίσκεψη και τον σχολιασμό σου.
Καταλαβαίνω την θέση της Μερόπης, το θέμα βαραίνει τον Δικηγορικό Σύλλογο και την Ενωση Νομικών (αν υπάρχει) που δεν παρεμβαίνουν σε τέτοια γλωσσικά ατοπήματα αλλά κοιτάζουν μόνο το νομικό μέρος.
Ούτε εμένα μ΄αρέσουν αυτά τα σύγχρονα εφευρήματα της γλώσσας μας.
Κι εγώ απαιτώ οι λέξεις να περιλαμβάνουν ξεκάθαρα τα νοήματα και την απόδοσή τους.
Όπως λέμε κοψο + χέρης
κι εγώ ζαλίστηκα μέχρι να βγάλω άκρη!καλησπέρα από το Σουλτανάτο του Ομάν χωρίς υπηκοότητα-)
@ φοράδα ...δεν ψηφίζω, δεν ψηφίζω
@ globalgreek, νομικά είσαι...localgreek !!
To ξέρω ....
Για μένα λέω....
Αφού δεν υπάρχει κοψο+νύχης
προτρέχω :)))))))))
Καλά και ο νυχοκόπτης τι έγινε ;;
Τον έφαγε το...βασικό ένστικτο ;; (πάγο + κόβω τα νύχια μου )
αχαχαχαχαχαχαχα
αχαχαχαχαχαχαχα
Μου διέφυγε ....
οκ για τιμωρία θα γυρίσω πίσω τον κουραμπιέ που βούτηξα
-@gpoint μου,
ξέρω ότι το θέμα με τις νομικές ορολογίες, ο οποίες σε μερικές περιπτώσεις δεν ταυτίζονται με το πραγματικό (γλωσσολογικό) νόημα των λέξεων σε έχει αναστατώσει, αν και δεν θα πρεπε.
Λοιπόν επειδή, όπως λέω και πιο πάνω, το νόημα μια νομικής ορολογίας δεν ταυτίζεται πάντοτε με το γλωσσολογικό (νόημα) σε αρκετούς νόμους, για να μην υπάρχει σύγχυση, προτάσσεται κάποιο άρθρο που λέει περίπου "κατά την έννοια του νόμου αυτού το τάδε σημαίνει αυτό..."
Ελπίζω να μη σε σύγχυσα ακόμη περισσότερο! Χα χα χα!
A, ξέχασα να σχολιάσω. Σαν πολλοί κουραμπιέδες σου περίσσεψαν!!!! Δίαιτα έκανες τις γιορτές???
Μερόπη όντως είχα πεπτικά προβλήματα κατά την διάρκεια των εορτών με αποτέλεσμα να περισσέψουν γλυκά μέχρι την καθαρή Δευτέρα, αν όχι το Πάσχα.
οσον αφορά τα προβλήματα της νομικής ορολογίας νομίζω ότι οφείλονται στην λανθασμένη νοοτροπία των νομοθετών και στην ελάχιστη αντίδραση των νομικών κύκλων.
Να σου πω ....
Μ΄έχει πιάσει μια λιγούρα με τους κουραμπιέδες αλλά επειδή δεν θέλω κάτι σε γλυκό, λέω να φτιάξω μια τυρόπις.
Μήπως έχεις την συνταγή του "Ακτύπη";;;;;
ΥΓ Τι να κάνω... Προσπαθώ να δημιουργήσω εμπνεύσεις... :)))
Η γιαγιά μου έλεγε το σωστό σωστό κι η οκά 300.
jansu
Δημοσίευση σχολίου